Merkstrategisch adviseur

Drs. Joost Augusteijn (1966) is merkstrategisch adviseur, met specialisatie in juridische merkbescherming, internationaal portfolio management en positioneringsonderzoek.

Joost begon zijn loopbaan bij Universal Music (PolyGram) als analist van de entertainment wereld. Daar zijn de merken echt levend, met artiesten zoals destijds U2, Dire Straits, Björk, Marco Borsato en André Rieu. Dit betekende 100% rekening houden met de identiteit, eigenheid en visie van de artiest (inside-out). En tegelijkertijd 100% rekening houden met de fans, de trends en de markt (outside-in). Het is precies dit samenspel dat merken tot leven te brengt en succesvol laat zijn.

Na deze leerschool was Joost werkzaam bij Robeco (6 jaar) en de Rabobank (13 jaar). In de laatste functie was hij als merkstrateeg verantwoordelijk voor de positionering van de Rabobank en het management van het merkportfolio van de Rabobank Groep (w.o. Robeco, Interpolis, Bouwfonds, Obvion, De Lage Landen, Athlon). Ook had hij veel te maken met de branding van start ups, zoals My Order, Facturis en GRPPY (Grouppay). Als integraal merkbouwer was hij mede verantwoordelijk voor het doorvertalen van de positionering naar proposities, design, campagnes, (sociale) media, customer journeys en stakeholders. Door een merk handen en voeten te geven, krijgt het body.

Sinds 2016 is Joost associate partner van de Positioneerders, met Mary Hoogerbrugge en Onno Maathuis.

Naast merkadviseur is Joost juryvoorzitter van de TWOTY (TrendWatcher Of The Year) en lid van de Raad van Advies van SWOCC.


Lees verder:
www.swocc.nl