Merkspecialist

Mary Hoogerbrugge (1969) heeft als aandachtsgebieden merkpositionering, (interactieve) communicatiestrategie en effectiviteit.

Mary startte haar loopbaan in de wetenschap als wetenschappelijk medewerker van Prof. Giep Franzen, nadat ze haar studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam had afgerond (1994). Ze schreef samen met Giep Franzen aan een aantal standaardwerken over merken. Vervolgens werkte ze gedurende twaalf jaar bij FHV BBDO (1996-2008). Haar eerste functie was research manager, maar al snel maakte ze de overstap naar strategie. De laatste drie jaar vervulde zij bij FHV BBDO als strategy executive en management teamlid. In die functie was zij verantwoordelijk voor de strategische koers van het bureau, de kwaliteit van de strategische output en kennisontwikkeling. In 2009 was Mary interim directeur van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) gelieerd aan de UvA.

Samen met Onno Maathuis richtte zij in 2010 De Positioneerders op. De Positioneerders ondersteunt organisaties en merken bij het ontwikkelen van hun positionering en portfoliobeleid. Verankering in de organisatie en het activeren van de merkbelofte in en buiten de organisatie is daarbij een belangrijk onderdeel. De Positioneerders werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers in zowel in publieke als commerciële sectoren. Opdrachtgevers zijn onder meer: ABN AMRO, Belsimpel.nl, KPN, Sint Lucas Hogeschool, Talpa Radio, UNICEF, Univé.

Naast merkadviseur is Mary actief in de communicatiebranche. Mary is sinds 2015 is lid van de stuurgroep Effie Award en lid van de Effie hoofdjury. Voorgaande jaren was Mary vakjuryvoorzitter van de categorie merkcampagnes en in die rol ook lid van de hoofdjury. Daarnaast zet Mary zich in voor de wetenschappelijke stichting SWOCC (gelieerd aan de UvA). Sinds 2009 is Mary bestuurslid van SWOCC tevens redactielid van de SWOCC Selectie.

Mary doceert en publiceert regelmatig, onder andere voor SRM (College for Brand Management). Ze ontwikkelde samen met Jeroen de Bakker een strategisch denkkader voor het voeren van merkregie en het integreren van on- en offline communicatie, onder de naam Brand Programming.


Lees verder:
www.maryhoogerbrugge.nl
www.effie.nl
www.swocc.nl
Brand Programming