Merk- en marketingspecialist

Anoek Hoijtink (1971) is merk- en marketingspecialist. Haar aandachtsgebieden zijn merkpositionering, consumer en customer insights (outside-in denken) en brand purpose development.

Anoek studeerde van 1990 – 1994 Economische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast studeerde ze af in de Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

De start van haar carrière werd bepaald door 8 jaar Unilever. Hier begon Anoek in 1996 als consumer insights manager, waarna ze verder ging in brand en marketing management voor de merken Mora, Iglo en Ola. In 2004 maakte ze de overstap naar Branddoctors. Het adviesbureau, gericht op ontwikkeling van customer insights-, merkstrategie en concepten, ontwikkelde zich in rap tempo. Van 2008 tot 2014 was Anoek partner en mede-eigenaar van Branddoctors, tussen 2009 en 2012 in de rol als managing director.

In de jaren tussen 2012 en 2018 heeft Anoek zich, zowel in Nederland als in Afrika (Kenia en Zuid-Afrika), verder verdiept in shared value strategieën van grote merken en social enterprises. Ze werkte hiertoe in Johannesburg als affiliate partner voor een strategisch adviesbureau op het gebied van brand purpose definition (Innate Motion). En later als Head of Partnerships voor UNICEF in Nederland.

Anoek is ervan overtuigd dat bedrijven en merken kunnen - en moeten - bijdragen aan belangrijke doelen die we onszelf voor de wereld hebben gesteld (Sustainable Development Goals). Maar ook dat de duurzaamheid daarvan afhangt van een scherpe merkpositionering en een kloppende merkportfolio. Ze kijkt ernaar uit zich hiervoor in te zetten met de opdrachtgevers van De Positioneerders.