De introductie van Nederlandse Loterij

De Lotto (met merken als Lotto, Toto, Krasloten, Lucky Day, Eurojackpot) fuseerde in 2017 met Nederlandse Staatsloterij (Staatsloterij, Miljoenenspel). De vraag was hoe de nieuwe organisatie haar merkportfolio moest inrichten en welke rol het nieuwe moedermerk moet gaan spelen richting stakeholders en (consumenten-)markt.
Een concurrerende markt die aan de vooravond staat van een disruptie
Positionerings- en portfoliobeslissingen moeten een organisatie helpen om in te spelen op toekomstige marktontwikkelingen. Dit speelt bij uitstek in deze case. Zoals bij elke portfolio met meerdere merken in één markt, is het uitgangspunt om zoveel mogelijk aparte segmenten aan te spreken en zo min mogelijk te kannibaliseren. Dat vraagt continu optimaliseren. Maar wat gebeurt er als een ontwikkeling de totale markt kan ontwrichten? Naar verwachting zal de markt voor online spelen in in 2019 worden geliberaliseerd. De vraag is hoe de bestaande merken dan het best gepositioneerd kunnen zijn om tegenwicht te bieden aan grote (buitenlandse) spelers die zich in de Nederlandse markt willen gaan invechten. En ontstaat er dan een rol voor het (nieuwe) corporate merk? Het samenspel van individuele merken en een (nieuw) corporate merk
We beginnen met een analyse van de kracht, focus en potentie van de individuele merken en kunnen de positioneringen van de afzonderlijke merken aangescherpen. Vervolgens vertalen we de ontwikkelingen in de markt naar mogelijke merkportfolio-scenario’s. Vanuit welk scenario kunnen we het beste reageren op de mogelijke liberalisatie? Een organisatie, zeven merken
Samen met BrandBeing ontwikkelen we de naam Nederlandse Loterij, een corporate story waarin we de relevantie van de Nederlandse Loterij voor de Nederlandse samenleving benadrukken en samen met Design een portfoliostrategie met heldere uitgangspunten voor endorsement. Zie hier het interview met Arno de Jong van Nederlandse Loterij in Adformatie over de strategie en campagne: https://www.adformatie.nl/gedragsverandering/nederlandse-loterij-wil-groeien-door-online-kansspelen-en-do
Positionerings- en portfoliobeslissingen moeten een organisatie helpen om in te spelen op toekomstige marktontwikkelingen. Dit speelt bij uitstek in deze case. Zoals bij elke portfolio met meerdere merken in één markt, is het uitgangspunt om zoveel mogelijk aparte segmenten aan te spreken en zo min mogelijk te kannibaliseren. Dat vraagt continu optimaliseren. Maar wat gebeurt er als een ontwikkeling de totale markt kan ontwrichten? Naar verwachting zal de markt voor online spelen in in 2019 worden geliberaliseerd. De vraag is hoe de bestaande merken dan het best gepositioneerd kunnen zijn om tegenwicht te bieden aan grote (buitenlandse) spelers die zich in de Nederlandse markt willen gaan invechten. En ontstaat er dan een rol voor het (nieuwe) corporate merk? Het samenspel van individuele merken en een (nieuw) corporate merk
We beginnen met een analyse van de kracht, focus en potentie van de individuele merken en kunnen de positioneringen van de afzonderlijke merken aangescherpen. Vervolgens vertalen we de ontwikkelingen in de markt naar mogelijke merkportfolio-scenario’s. Vanuit welk scenario kunnen we het beste reageren op de mogelijke liberalisatie? Een organisatie, zeven merken
Samen met BrandBeing ontwikkelen we de naam Nederlandse Loterij, een corporate story waarin we de relevantie van de Nederlandse Loterij voor de Nederlandse samenleving benadrukken en samen met Design een portfoliostrategie met heldere uitgangspunten voor endorsement. Zie hier het interview met Arno de Jong van Nederlandse Loterij in Adformatie over de strategie en campagne: https://www.adformatie.nl/gedragsverandering/nederlandse-loterij-wil-groeien-door-online-kansspelen-en-do