5 maart 2019

Talpa Radio: een portfolio om te winnen

538, Radio 10, Sky Radio, Veronica en ook Juke behoren nu allemaal tot Talpa Radio (nu Talpa Network). Jarenlang waren de zenders elkaars concurrenten, nu is de opdracht om samen de markt optimaal te bedienen. We ontwikkelden o.b.v. een grootschalig radio-behoeftenonderzoek een groeistrategie en positionering voor elk merk, om het portfoliospel optimaal te spelen.
11 februari 2019

Fairphone: van start-up naar scale-up

Fairphone is een telefoonaanbieder met oog voor de menselijke kant van de telefoonindustrie. Om door te groeien moeten ook minder 'donkergroene' consumenten aangesproken worden. Met de positionering haken we aan op de 'inconvenient truth' van de smartphone: er kleven negatieve aspecten aan, maar je kunt niet zonder. Fairphone positioneert zich als het alternatief in de markt, waarmee je een positieve bijdrage levert.
11 februari 2019

Saxion: de keuze voor een technisch profiel

Saxion, een regionale hoge school met een breed aanbod van studies, koos voor een technisch profiel. Een keuze die door de studies economie, recht, bouwkunde, zorg en pabo niet positief werd ontvangen. De positionering, waarin centraal staat dat voor het succes van een technische innovatie juist de andere disciplines cruciaal zijn, zorgde voor brede acceptatie van de keuze binnen Saxion èn een relevant verhaal naar buiten.
11 februari 2019

Bol.com: Mediawinkel werd platform van speciaalzaken

Positioneren gaat over het formuleren van een richtinggevend perspectief voor de organisatie. Bol.com was al jaren een betrouwbare en geliefde mediawinkel in Nederland. Verbreding van het assortiment zou verwatering van het merk betekenen. Hercategorisatie naar een platform van speciaalzaken was het antwoord.
27 augustus 2018

De introductie van Nederlandse Loterij

In 2017 fuseerden De Lotto en Nederlandse Staatsloterij. Er ontstond een nieuwe organisatie met zeven merken. Met het oog op de toekomstige liberalisering van de markt ontwikkelden we scenario's waarmee Nederlandse Loterij tegenwicht aan de toetredende (buitenlandse) partijen zou kunnen bieden èn scherpten we de positioneringen van de zeven afzonderlijke spelmerken aan.
27 augustus 2018

Hanzesteden: portfolio van 9 bijzondere steden

De Hanzesteden kunnen we beschouwen als een portfolio van 9 bijzondere steden verbonden door het water. We ontwikkelden een (internationale) positionering voor de Hanzesteden samen, als verbond van Middeleeuwse Handelsteden aan het water, met een historisch decor. Daarnaast een set unieke statements voor elke individuele stad, die de eigen kenmerken vertegenwoordigen.
27 augustus 2018

ABN AMRO: herijking merkportfolio

ABN AMRO heeft zich onder publieke en politieke druk gefocust op de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve merken op afstand van het hoofdmerk ABN AMRO. Een waaier aan merken in de portfolio en verzwakking van de innovatie en identificatie van ABN AMRO is het gevolg. We ontwikkelden een beslismodel voor een goede balans tussen 'de vrijheid van initiatieven om zich in de markt te positioneren' en ‘de bijdrage aan het innovatieve profiel van het moedermerk’.
27 juli 2018

Brandfield: autoriteit in style items

Online winkelen is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Ook categorieën als schoenen, kleding, waarbij mensen graag kunnen voelen en passen, groeien door. De online-markt voor accessoires, is echter nog niet sterk ontwikkeld. We ontwikkelden voor Brandfield een positionering die helpt om de markt open te breken en die duidelijk richting geeft aan marketing en communicatie.