De groene fintech paradox

Elk kwartaal deelt SWOCC de nieuwste wetenschappelijke inzichten in De SWOCC Selectie. Onze redacteuren duiken in wetenschappelijke tijdschriften op zoek naar verdiepende kennis en verrassende inzichten die bestaande aannames uitdagen. Onno is een van die redacteuren en sinds kort ook te horen in de SWOCC Selectie Podcast, waarin hij actuele thema’s bespreekt op het snijvlak van wetenschap en marketing.
In de nieuwste aflevering neemt Onno ons mee in de wereld van positionering binnen de snelgroeiende fintechmarkt. Veel merken kiezen tegenwoordig voor een groene merkpositionering, denk aan duurzaam bankieren, CO₂-compensatie of klimaatneutrale investeringen. Maar hoe effectief is zo’n duurzame boodschap in een markt die juist draait om technologie, snelheid en digitalisering?
Uit het artikel “De groene fintech paradox” blijkt dat een groene positionering óók in het domein van elektronische betalingen en crypto zijn vruchten kan afwerpen. Niet omdat consumenten fintechmerken plotseling meer vertrouwen of er meer verbinding mee voelen, maar omdat duurzaamheid zorgt voor een gevoel van productdifferentiatie. Met andere woorden: het merk lijkt unieker en onderscheidender.
Een groene positionering kan dus werken, ook in de digitale financiële wereld, mits duurzaamheid wordt vertaald naar innovatieve en bijzondere producten. Alleen dan ontstaat er echt waarde in de ogen van de consument.
Ben je benieuwd geworden naar de hele podcast? Luister de aflevering van de SWOCC Selectie Podcast dan hier verder.



