1 mei 2023
Tijdens het legend diner op 13 April is Mary Hoogerbrugge door VIA tot Legend gekroond.
26 april 2023
Met 12 vakliefhebbers zijn we Iris Academy gestart. Het is een academie voor marketing, media, merken, reclame en communicatie.
18 november 2021
Op 16 november zijn de Effie Awards 2021 uitgereikt. Juryvoorzitters Mary Hoogerbrugge en Alfred Levi vertellen aan Adformatie welke trends zij in de winnende cases spotten.
26 oktober 2021
De prijs voor de vakvrouw/-man die gedurende haar/zijn carrière op uitzonderlijke en inspirerende wijze heeft bijdragen aan het vak gaat naar Mary Hoogerbrugge.
4 juni 2021
De Effies gaan van bewezen communicatie naar bewezen marketing. ‘We nemen in geen enkele categorie genoegen met clicks en bereik, het gaat om impact.’
Het is de grootste verandering van de Nederlandse Effie ooit.
26 januari 2021
Soms kan de introductie van een merk een hele categorie opschudden. Dat gebeurde bijvoorbeeld met De Pindakaaswinkel, maar ook met Tony's Chocolonely.
24 januari 2021
Hoe kan 'de gewoonste zaak van de wereld' een gezonde toekomst tegemoet gaan? Mary Hoogerbrugge geeft haar visie op de Hema.
16 november 2020
Giep Franzen, de inspirerende en kritische mentor die een oneindige fascinatie voor het merk had. Lees hier hoe Mary hem herdenkt.
30 juni 2020
In dit bijzondere jaar, waarin adverteerders en hun campagnes veel impact ervaren van de COVID-19 pandemie, gaat Effie toch door.
3 mei 2020
Bij het maken van portfoliokeuzes, is niet alleen het marktperspectief, maar ook het organisatieperspectief belangrijk: hoe ziet de organisatiecultuur eruit en hoe wordt de organisatie aangestuurd?
1 december 2019
Vooruitlopend op de effie-uitreiking 2019 in het Concertgebouw in Amsterdam, stelde MarketingTribune 8 vragen aan ‘Effie-voorvrouw Mary Hoogerbrugge’. Lees hieronder het interview, geschreven door Peter van Woensel Kooy.
12 november 2019
Een sterke strategie is de beste garantie voor succes, blijkt uit onderzoek naar de Effie-cases. Ambitie en creatie versterken het effect van strategie. Ruud Slierings schreef o.b.v het onderzoek van André Koster een artikel voor Adformatie. Lees hierin ook mijn visie.
5 februari 2019
Vergelijkbaar met een olietanker, lijkt een merk soms nauwelijks van zijn plaats te komen. Innovaties worden om die reden op afstand van het merk gezet. Als tegengeluid twee artikelen over de waarde van een sterk organisatiemerk.
4 februari 2019
Samen met Fabienne Chapot was Mary te gast bij Diana Matroos in BNRBeeldbepalers. We spraken over de risico's van het wijzigen van een bekende merknaam en de voorwaarden om een succesvolle naamsverandering te doen.
23 januari 2018
De wetenschap verrast ons regelmatig met nieuwe inzichten. We stuitten de afgelopen tijd op drie artikelen die ons prikkelden, omdat ze een algemeen geaccepteerde waarheid weerlegde of verdieping gaven. In deze blog beschrijven we kort onze inzichten.
23 januari 2018
Een Effie winnen maakt je onvergetelijk. Maar Effie is meer dan erkenning van kwaliteit: de cases geven een mooie inkijk in de status en ontwikkeling van het vak. Met stuurgroep Effie hebben we de ambitie geformuleerd om deze kennis nog toegankelijker te maken.
23 juni 2017
Spreek als communicatiemanager vooral over strategie en relevantie. Dan ben je als communicatieprofessional echt van waarde voor je organisatie. Merkenbeleid gaat immers over visie en de markt van morgen. Deze oproep deze Onno onlangs in C.
16 januari 2017
De Positioneerders houden een oog op de wetenschap. Op twee artikelen willen we je graag wijzen. Beide stellen, elk vanuit een ander perspectief, dat sterke merken niet alleen om een emotionele belofte gaan, maar juist om een heldere visie op de categorie en innovatieve producten.
4 januari 2017
Delta Lloyd was een onconventioneel merk dat risico niet schuwde. NN heeft Delta Lloyd overgenomen. Zien we wellicht straks meer lef bij NN terug?
4 december 2016
Organisaties beseffen dat het bouwen aan een organisatiemerk waardevol is. Het toevoegen van het corporate logo aan productmerken is echter niet genoeg.
14 november 2016
Nieuw! De Merken Top 40: een wekelijkse hitlijst van merken. Stel Albert Heijn op nummer één en niet Justin Bieber. Wat kunnen we daarvan leren? In […]
16 oktober 2016
Dat is Dwaas! De Bijenkorf laat weten te stoppen met de 3 Dwaze dagen. Een logische consequentie van de oriëntatie op de groeiende toeristenmarkt, maar ook een gemiste kans, want we houden ervan.
27 september 2016
Na 125 jaar wordt overwogen om de merknaam van Elsevier te veranderen. Is dat erg? "Ach, uiteindelijk ben je niet hoe je heet, maar wat je brengt", stelt Joost in deze SWOCC column.
16 september 2016
Blokker heeft het moeilijk. Het moet het eigen merk krachtig(er) neerzetten. Dat lukt niet met het leunen op andere merken. Of het kopiëren van acties van de Bijenkorf.
9 juni 2016
Hoe ontwikkel je een sterk organisatiemerk? Gebaseerd op een literatuurstudie door Giep Franzen, beschrijft Mary de belangrijkste bouwstenen hiervoor.
18 april 2016
Authenticiteit is 'in'. Authentieke merken zijn op de lange termijn het meest succesvol. Maar niet door authenticiteit als productclaim op te voeren, maar door authentiek te zijn.
4 januari 2016
Positioneringsvragen betreffen vaak een herpositionering, waarbij het merk opnieuw de aansluiting zoekt met de markt. Kijk daarbij vooral ook naar mogelijkheden om de markt te her-categoriseren.
18 juni 2014
Organisatiemerken zijn bijzondere merken. Tijdens de SWOCC Organization Day stond de organisatie als merk centraal. In deze blog lees je de samenvatting van de lezing van Mary.
18 augustus 2012
De concurrentie onder verzekeraars is moordend. Budgetten verschuiven massaal naar (goedkopere) online communicatie, direct gericht op verkoop. Hoe houd je dan merkkracht op peil? Learnings uit de Centraal Beheer Effiecase.
18 mei 2012
Een nog goedkoper product is vaak geen oplossing om de positie van het merk op de markt te versterken. Zoek in plaats daarvan de aansluiting vanuit de WHY van de organisatie.