Effie 2020 gaat door!

In dit bijzondere jaar, waarin adverteerders en hun campagnes veel impact ervaren van de COVID-19 pandemie, gaat Effie toch door. Samen met Hans Middelhoek verzorgde ik een Masterclass over de editie 2020, met als titel: Wat je moet weten als je wilt inzenden – en winnen.
Zie hier de Masterclass, die werd uitgezonden op 28 mei 2020, aansluitend op Adformatie Connects vanuit Capital C. En voor meer informatie kijk op de Effie website.
In dit bijzondere jaar, waarin adverteerders en hun campagnes veel impact ervaren van de COVID-19 pandemie, gaat Effie toch door. Samen met Hans Middelhoek (juryvoorzitter van de vakjury Merk) verzorgde ik een Masterclass over de editie 2020, met als titel: Wat je moet weten als je wilt inzenden – en winnen.
Sinds een aantal jaar ben ik voorzitter van de Stuurgroep Effie. Effie heeft als doel het vak verder te ontwikkelen en professionaliseren door de mooiste cases op een podium te hijsen en
De kernpunten op een rij:
– Effie beoordeelt dit jaar de cases die lopen tot uiterlijk 30 juni 2020
– Inzenden kan tot uiterlijk 1 september 2020
– Early birds (lid van VEA of bvA) betalen niets als ze voor 15 juli hun case(s) inleveren.
– VEA en bvA sponsoren de inzenders fors dit jaar, om toch de mooie cases een podium te kunnen bieden.
– Een leger ex-Effiejuryleden staat klaar om case-inzenders te coachen bij het schrijven
– Er zijn vier inzendcategorieën, gebaseerd op de commerciële doelstellingen van de case. Een case dient tegemoet te komen aan de criteria van de betreffende categorie.
– Inzenden in meer categorieën mag, mits de case binnen elke categorie aan de betreffende criteria voldoet
– Effie-winnaars tonen aan dat uitzonderlijke marketingresultaten zijn geboekt, dankzij de communicatie, die is gebaseerd op een onderbouwde strategie
Tips hoe om te gaan met de impact van Corona op de case:
– Probeer het effect van corona op de resultaten te isoleren.
– Leg duidelijk uit wat de impact is geweest op de strategie, media-inzet (inkoop) en resultaten.
– Geef de juryleden voldoende informatie om de resultaten in een context te kunnen plaatsen: laat bijvoorbeeld ook resultaten voor de crisis zien, geef resultaten weer in relatie tot concurrentie.
– Ook voor cases die juist inspelen op de corona-crisis geldt: laat zien dat communicatie een doorslaggevende rol heeft gespeeld (en het niet de impact van de veranderde marktomstandigheden aan de basis van het succes ligt).
Namens de effie stuurgroep wens ik alle inzenders en juryleden veel succes!