ATAG: kookmerk in de markt van keukenapparatuur

Deze ATAGcase is een mooi voorbeeld van positionering gebaseerd op een hercategorisering van de markt. Siemens, Bosch, Miele zijn sterke concurrenten op het gebied van keukenapparatuur, gespecialiseerd in technologie en design. In deze markt positioneert ATAG zich als kookmerk. Dit past vanuit de historie, competenties en opvattingen bij ATAG. De ambitie om dit nieuwe segment in de markt te ontwikkelen en te claimen, vormt de basis voor een gezonde toekomst..
Een rijke historie én toekomst
ATAG is een Nederlands merk met historie. ATAG werd in 1948 opgericht en verwierf door de jaren heen een reputatie van degelijkheid en hoogwaardige kwaliteit. ATAG wil ook een merk met toekomst zijn. ATAG onderhield zijn relaties met klanten vooral via de keukenspeciaalzaak. De vakzaak staat echter onder druk door de toenemende inkoopkracht van consumenten. Consumenten oriënteren zich steeds vaker thuis al uitgebreid op hun keuken en daarom moet ATAG niet alleen aan een relatie met de wederverkoper bouwen, maar ook een voorkeursmerk van consumenten worden. .
Concurrenten zijn specialisten in apparatuur en design
De bekende merken Miele, Siemens en Bosch worden door de consument gezien als de kwaliteitsmerken. Deze merken hebben dankzij de inzet van consumentencommunicatie een directe relatie met de klant opgebouwd. En daarbij hebben ze ons geleerd om keukenapparatuur vooral te beoordelen op technologische eigenschappen en design. Voor ATAG is het lastig deze merken op deze aspecten te beconcurreren. ATAG zal een eigen verhaal moeten gaan vertellen..
ATAG positioneert zich als kookmerk
Het verhaal van ATAG start bij de specialisatie in kooktechnologie. Waar concurrenten veelal een breed assortiment bieden, bijvoorbeeld ook wasmachines en stafzuigers, concentreert ATAG zich volledig op het koken. ATAG heeft ook een visie op koken. Koken is belangrijk voor mensen, samen koken en eten verbindt mensen met elkaar. Daarmee heeft ATAG heel ander beeld van de keuken: het gaat niet om het design en de technologie van de apparatuur, maar om de waarde van samen koken en samen genieten. De keuken is een levendige plek in huis, waar mensen koken en samen eten. Door zich te positioneren als kookmerk creëert ATAG een nieuw segment in de markt. Zie: www.atag.nl.
Time to Cook!
ATAG heeft de ambitie om het kookmerk binnen de categorie van keukenapparatuur te zijn. ATAG wil mensen enthousiasmeren, prikkelen, stimuleren om meer aandacht aan koken te besteden. Met de pay-off 'We love Cooks' vertelt ATAG dat ze het merk is voor kookliefhebbers. Op de website komt de liefde voor mooie ingrediënten, eten bereiden en lekker eten centraal te staan in plaats van de apparatuur met specificaties. De brochure werd een kookboek en door het hele land organiseert ATAG kookdemonstraties.
Een rijke historie én toekomst
ATAG is een Nederlands merk met historie. ATAG werd in 1948 opgericht en verwierf door de jaren heen een reputatie van degelijkheid en hoogwaardige kwaliteit. ATAG wil ook een merk met toekomst zijn. ATAG onderhield zijn relaties met klanten vooral via de keukenspeciaalzaak. De vakzaak staat echter onder druk door de toenemende inkoopkracht van consumenten. Consumenten oriënteren zich steeds vaker thuis al uitgebreid op hun keuken en daarom moet ATAG niet alleen aan een relatie met de wederverkoper bouwen, maar ook een voorkeursmerk van consumenten worden. .
Concurrenten zijn specialisten in apparatuur en design
De bekende merken Miele, Siemens en Bosch worden door de consument gezien als de kwaliteitsmerken. Deze merken hebben dankzij de inzet van consumentencommunicatie een directe relatie met de klant opgebouwd. En daarbij hebben ze ons geleerd om keukenapparatuur vooral te beoordelen op technologische eigenschappen en design. Voor ATAG is het lastig deze merken op deze aspecten te beconcurreren. ATAG zal een eigen verhaal moeten gaan vertellen..
ATAG positioneert zich als kookmerk
Het verhaal van ATAG start bij de specialisatie in kooktechnologie. Waar concurrenten veelal een breed assortiment bieden, bijvoorbeeld ook wasmachines en stafzuigers, concentreert ATAG zich volledig op het koken. ATAG heeft ook een visie op koken. Koken is belangrijk voor mensen, samen koken en eten verbindt mensen met elkaar. Daarmee heeft ATAG heel ander beeld van de keuken: het gaat niet om het design en de technologie van de apparatuur, maar om de waarde van samen koken en samen genieten. De keuken is een levendige plek in huis, waar mensen koken en samen eten. Door zich te positioneren als kookmerk creëert ATAG een nieuw segment in de markt. Zie: www.atag.nl.
Time to Cook!
ATAG heeft de ambitie om het kookmerk binnen de categorie van keukenapparatuur te zijn. ATAG wil mensen enthousiasmeren, prikkelen, stimuleren om meer aandacht aan koken te besteden. Met de pay-off 'We love Cooks' vertelt ATAG dat ze het merk is voor kookliefhebbers. Op de website komt de liefde voor mooie ingrediënten, eten bereiden en lekker eten centraal te staan in plaats van de apparatuur met specificaties. De brochure werd een kookboek en door het hele land organiseert ATAG kookdemonstraties.