Saxion koos voor een technisch profiel
Saxion is een hogeschool met 26.000 leerlingen en vestigingen in Apeldoorn, Deventer en Enschede. Saxion biedt een breedte aan studies, zoals economie, recht, bouwkunde, techniek, zorg en pabo. Ondanks het brede aanbod besloot Saxion om de focus te gaan leggen op technologie. Op het eerste gezicht was deze focus niet relevant voor de andere studies, zoals economie, bouwkunde en pabo. Hierdoor werd de strategie in de organisatie niet direct door iedereen omarmd.
De positionering moest zorgen voor acceptatie van deze keuze
De Positioneerders werd gevraagd om een positionering te ontwikkelen, die keuze relevant en aantrekkelijk voor iedereen zou maken; ook voor de andere disciplines. We voerden hiervoor in de organisatie individuele visie-gesprekken en ook daarbuiten met opinieleiders en relaties van Saxion. Dit leidde tot het inzicht dat succes van een technologische doorbraak uiteindelijk wordt bepaald door de impact van technologie op samenleving.De boodschap dat, als het gaat om de aansluiting met de samenleving, juist de andere disciplines cruciaal zijn, zorgde voor acceptatie in de organisatie èn een relevant verhaal voor de partijen waarmee wordt samengewerkt in de regio.
Een olievlek aanpak zorgde voor betrokkenheid in de hele organisatie
We kozen voor een olievlek-aanpak waarbij we de positionering van onderop in de organisatie lieten ontstaan. Samen met een kleine groep ‘merkverkenners’ hebben we de nieuwe positionering in de organisatie getest op begrip en acceptatie. Zo stond van onderop betrokkenheid en werd het de positionering onderdeel van uiteenlopende lopende projecten en initiatieven. Het thema ‘Living Technology’, dat we introduceerde, functioneert als een verbinder: een uitnodiging om technologie te combineren met economie, hospitality, zorg, bestuurskunde, etc. Een boodschap die ook buiten positief wordt ontvangen.