6 november 2025
Onno Maathuis deelt in de nieuwste SWOCC Selectie Podcast zijn inzichten over merkpositionering in de fintechsector en bespreekt hoe een groene positionering ook in deze digitale markt effectief kan zijn.
11 februari 2025
Onno Maathuis en Mary Hoogerbrugge hun kijk op merkpositionering en andere vraagstukken tijdens een interview met Marketing Tribune geven.
26 augustus 2024
Tijdens de SWOCC sessie "Merkportfolio Strategieën", geopend en geleid door Onno Maathuis, kregen deelnemers een diepgaand inzicht in merkportfolio's en merkextensies.
26 maart 2024
Onno Maathuis is enthousiast hardloper en sinds 3 jaar lid van de ledenraad van Le Champion. Onno is in de loop van de jaren steeds fanatieker geworden. Op dit moment traint hij voor de marathon van Rotterdam; dat wordt zijn vierde.
10 januari 2024
2024 wordt hopelijk een mooi sportjaar. SWOCC publiceerde in SWOCC SELECTIE 5 artikelen over sportsponsoring. Wat opvalt is dat sponsoring niet alleen bijdraagt aan het succes van sporters, maar ook aan verbondenheid in de samenleving.
22 december 2023
We vragen ons bij een productintroductie vooral af of de innovatie wel onder het merk past: de 'fit'. Maar een innovatief product kan ook een boost geven aan het bestaande merk. Vraag je dus ook af: Wat doet de innovatie voor mijn merk?
29 augustus 2023
Innovatie helpt om merken relevant en actueel te houden. Maar hoe beteugel je onzekerheid? Kun je innovatie het beste onder een nieuw of onder het bestaande merk brengen?
29 augustus 2023
In de opleiding Merk Leiderschap wordt aandacht besteed aan hoe een merkportfolio als kompas kan dienen in markten met involvement. Lees in deze blog over een aantal van onze inzichten.
1 mei 2023
Tijdens het legend diner op 13 April is Mary Hoogerbrugge door VIA tot Legend gekroond.
26 april 2023
Met 12 vakliefhebbers zijn we Iris Academy gestart. Het is een academie voor marketing, media, merken, reclame en communicatie.
18 november 2021
Op 16 november zijn de Effie Awards 2021 uitgereikt. Juryvoorzitters Mary Hoogerbrugge en Alfred Levi vertellen aan Adformatie welke trends zij in de winnende cases spotten.
26 oktober 2021
De prijs voor de vakvrouw/-man die gedurende haar/zijn carrière op uitzonderlijke en inspirerende wijze heeft bijdragen aan het vak gaat naar Mary Hoogerbrugge.
4 juni 2021
We kennen Effie Awards als de belangrijkste reclameprijs. In dit artikel van Adformatie legt Mary (voorzitter Stuurgroep Effie) uit waarom de prijs van bewezen communicatie naar bewezen marketing gaat. Het is de grootste verandering van de Nederlandse Effie ooit. Maar wat blijft is dat het gaat om bewezen resultaat.
26 januari 2021
Soms kan de introductie van een merk een hele categorie opschudden. Dat gebeurde bijvoorbeeld met De Pindakaaswinkel, maar ook met Tony's Chocolonely.
24 januari 2021
Hoe kan 'de gewoonste zaak van de wereld' een gezonde toekomst tegemoet gaan? Mary Hoogerbrugge geeft haar visie op de Hema.
16 november 2020
Giep Franzen, de inspirerende en kritische mentor die een oneindige fascinatie voor het merk had. Lees hier hoe Mary hem herdenkt.
30 juni 2020
In dit bijzondere jaar, waarin adverteerders en hun campagnes veel impact ervaren van de COVID-19 pandemie, gaat Effie toch door.
3 mei 2020
Bij het maken van portfoliokeuzes, is niet alleen het marktperspectief, maar ook het organisatieperspectief belangrijk: hoe ziet de organisatiecultuur eruit en hoe wordt de organisatie aangestuurd?
1 december 2019
Vooruitlopend op de effie-uitreiking 2019 in het Concertgebouw in Amsterdam, stelde MarketingTribune 8 vragen aan ‘Effie-voorvrouw Mary Hoogerbrugge’. Lees hieronder het interview, geschreven door Peter van Woensel Kooy.
12 november 2019
Een sterke strategie is de beste garantie voor succes, blijkt uit onderzoek naar de Effie-cases. Ambitie en creatie versterken het effect van strategie. Ruud Slierings schreef o.b.v het onderzoek van André Koster een artikel voor Adformatie. Lees hierin ook mijn visie.
5 februari 2019
Vergelijkbaar met een olietanker, lijkt een merk soms nauwelijks van zijn plaats te komen. Innovaties worden om die reden op afstand van het merk gezet. Als tegengeluid twee artikelen over de waarde van een sterk organisatiemerk.
4 februari 2019
Samen met Fabienne Chapot was Mary te gast bij Diana Matroos in BNRBeeldbepalers. We spraken over de risico's van het wijzigen van een bekende merknaam en de voorwaarden om een succesvolle naamsverandering te doen.
23 januari 2018
De wetenschap verrast ons regelmatig met nieuwe inzichten. We stuitten de afgelopen tijd op drie artikelen die ons prikkelden, omdat ze een algemeen geaccepteerde waarheid weerlegde of verdieping gaven. In deze blog beschrijven we kort onze inzichten.
23 januari 2018
Een Effie winnen maakt je onvergetelijk. Maar Effie is meer dan erkenning van kwaliteit: de cases geven een mooie inkijk in de status en ontwikkeling van het vak. Met stuurgroep Effie hebben we de ambitie geformuleerd om deze kennis nog toegankelijker te maken.
23 juni 2017
Spreek als communicatiemanager vooral over strategie en relevantie. Dan ben je als communicatieprofessional echt van waarde voor je organisatie. Merkenbeleid gaat immers over visie en de markt van morgen. Deze oproep deze Onno onlangs in C.
16 januari 2017
De Positioneerders houden een oog op de wetenschap. Op twee artikelen willen we je graag wijzen. Beide stellen, elk vanuit een ander perspectief, dat sterke merken niet alleen om een emotionele belofte gaan, maar juist om een heldere visie op de categorie en innovatieve producten.
4 januari 2017
Delta Lloyd was een onconventioneel merk dat risico niet schuwde. NN heeft Delta Lloyd overgenomen. Zien we wellicht straks meer lef bij NN terug?
4 december 2016
Organisaties beseffen dat het bouwen aan een organisatiemerk waardevol is. Het toevoegen van het corporate logo aan productmerken is echter niet genoeg.
14 november 2016
Nieuw! De Merken Top 40: een wekelijkse hitlijst van merken. Stel Albert Heijn op nummer één en niet Justin Bieber. Wat kunnen we daarvan leren? In […]
27 september 2016
Na 125 jaar wordt overwogen om de merknaam van Elsevier te veranderen. Is dat erg? "Ach, uiteindelijk ben je niet hoe je heet, maar wat je brengt", stelt Joost in deze SWOCC column.































